زمان جاری : یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 - 6:47 قبل از ظهر
نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم






ارسال پاسخ
تعداد بازدید 312
نویسنده پیام
amirhiphop آفلاین


ارسال‌ها : 7
عضویت: 20 /4 /1394
محل زندگی: تهران
سن: 23

تشکر شده : 1
نقد و برسی ترک دوم آلبوم بزرگ به نام فردا
بررسی کلی:
ترک دوم آلبوم با نام \"فردا\" و مضمون امید و اتکا به خود در کوروس و ورس مهراد و رجزخوانی و کوچک شمردن بدخواهان در ورس سامان، بنوعی ادامه دهنده مضمون ترک قبلی یعنی \"بیتاب\" است و از دسته ترک های شکل دهنده مفهوم کلی و اصلی آلبوم محسوب می شود. برخلاف ترک بیتاب که تلفیق شاخه های موزیک در بطن موزیک حل شده بود اما در این ترک تلفیق در دو بخش جدا از هم انجام شده و فضای متفاوت اینتروی آهنگ و کوروس ها در مقایسه با مابقی آهنگ با هر گوش غیرحرفه ای هم قابل تشخیص است. همان طور که در بررسی کلی آلبوم بزرگ ذکر کردیم موزیک برخی ترک های آلبوم مانند همین ترک \"فردا\" به پختگی کامل نرسیده اند. اما شعر این ترک در نوع خود بی نظیر است و در لیریکس مهراد تکنیک های ادبی بسیاری میبینیم. سامان ویلسون هم بگونه ای هنرمندانه مضمون ترک را با شعری گنگ و حماسی درآمیخته است.
بررسی جزئی:
با شروع آهنگ در میابیم که با رد کردن میزان ها پترن ها یکی بعد از دیگری اضافه شده و ساختار جزئی تکمیل می شود، با شروع اجرای مهراد کلا فضای بیت و گام و نت ها و حتی ساز های اجرا شده دچار تغییر شده و با درامی عجیب طرف هستیم
درامی عجیب از این لحاظ که با ساختار گوش های ما غریبه است...
این درام تا شروع ورس مهراد ادامه دارد و با شروع ورس یک ما با متدواول ترین درام... یعنی کیک... کلپ... مواجه میشیم... اما در این درام تغییراتی خودنمایی می کند که در ذیل به آنها اشاره خواهیم کرد
اولین نکته این است که در حال شنیدن صدایی اضافه بر صداهای معمول ( کیک / کلپ / اسنیر / های_هت / کرش ) هستیم که در مابین فواصل کیک و کلپ نواخته می شود و میزان های فرد را نشانه گرفته است
اجزای دیگر این درام هم های_هت است که بر عکس کار های معمول و بیشتر دیده شده از مهراد به صورت تکی تکی و در فواصل دورتر به صدا در می آید
در میزان های اجرا شده در ورس تغییراتی بیش از این نکات دیده نمی شود
چهار میزان قبل از شروع کوروس درام به صورت کلی حذف شده و فواصل کیک به صورت... ( کیک کیک... کیک کیک کیک ) در می آید... این نحوه اجرا تا شروع ورس دو ادامه دارد
در ورس دوم هم همین روال تکرار می شود.
بررسی فنی:
\"فردا\" در دسته بیت های کمی قوی تر این آلبوم دسته بندی می شود. تا ثانیه 00:59 به نوعی در عین ناباوری شاهد یک موزیک سطح بالا هستیم. موزیکی که شاید هیدن با گوش دادن به گروه هایی چون: imagine dragons یا one republic و یا lorde الهام گرفته است. استفاده از اینگونه درام ها در سطح جهانی چند مدتیست که رایج شده است و 2 گروه یاد شده به نوعی طلایه دار این موضوع هستند که همین امر شهرتی جهانی را برای گروه بسیار جوان و تازه تاسیس imagine dragons با آهنگ هایی چون radioactive و همچنین جوائز متعددی چون grammy را برای lorde به ارمغان آورده است. همچنین در طول این 59 ثانیه شاهد یک Pan به جا هستیم. اما در ادامه که ضرب سنتی مانند در زیر لایه کار اضافه می شود، تمامی پیش داوری ها و انتظارات را کنسل می کند اما نه مایوس. موضوع تکست حالتی پرخاش جویانه (اما نه گنگ) و لاتی دارد که با ضرب ایرانی حالتی حماسی را ایجاد کرده تا حدی که خواننده می گوید: \" من آدم جنگم، من از جنس سنگم\" که واقعا در کنار موزیک قابل لمس است.
بررسی محتوا، مفهوم و لیریکس ترک:
بعد از مضمونه اِراده، دومین ترک مضمونش \" امید \" است!
فــردا، دومین ترک آلبوم، از لحاظ نگه داشتن اشتیـاق شنونده برای گوش دادن به ادامه آلبوم و مخصوصا بیشتر آشنا شدن با طرز فکری و نحوه اجرایی سامان، اهمیت دارد. یک نکته قابل توجه کوروس، علـاوه بر اجرای زیبا، مفهومش است. به طوری که کوروس به طرز زیبا و ساده ای، خلـاصه شده ورس اول آهنگ است و ارتباط معنایی خیلی خوبی با ورسش دارد {برای مثال: گشتم گشتم هر جا...... تا رسیدم به یه دریا \" با 2 بیت اول ورس که \" جست و جو.... تا که رسیدم به اصل \" قرابت معنایی دارد } با شروع ورس استایل جالبی را از مهراد شاهد هستیم که در گذشته کمتر به این صورت ازش دیده بودیم. به نظر می آید دلیل این سبک اجرا، نمایان کردن اشتیاق و شـوق خودشان از \" فردا \" امیدواریی است که بارها در آهنگ بر آن تاکید می شود و آن انرژی خوبی که در خودشان احساس می کنند را به خوبی انتقال می دهند. از سوی دیگر می شود از ورس، برداشت کرد که مهراد درباره دورن نگری , فرایند هوشیاری صحبت می کند!
(که توضیح این عبارات خارج از بحث ما است، فقط خواستم این چنین تیتری را در گوشه ذهنتان داشته باشید). یکی از ویژگی های مهراد در اینجا همین استفاده از تشبیهات جالب و مبالغه (در بعضی مواقع ) بود. که جذابیت خاصی را به ورس داده است.
سامان به نوعی از ادبیات لمپن استفاده می کند! که یادآور استایل گنگ است و مهراد از خودش چهره ای شیک تر نشان می دهد.
هوک فردا مثل یک آینه می ماند. به هر کسی خودش را نشان می دهد که تاثیر بگیرد! آهنگ از لحاظ رایمینگ در سطح متوسطی قرار دارد و قافیه ها اکثرا ساده و معمولی بودند.

شنبه 20 تیر 1394 - 21:28
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
ارسال پاسخ



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


پرش به انجمن :


تماس با ما | نقد و برسی ترک دوم آلبوم بزرگ به نام فردا | بازگشت به بالا | پیوند سایتی RSS